سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی برج خنک کن

طراحی برج خنک کن

برجهای خنککن بر اساس روش جریان هوا به دو نوع با جریان هوای طبیعی و جریان اجباری هوا تقسیم میشوند. در صورتی که جریان هوا در برج به وسیله کنوکسیون طبیعی انجام شود، آن را برج خنککن با جریان طبیعی یا اتمسفریک نامیده و چنانچه به وسیله یک فن یا دمنده باشد آن را برج با جریان اجباری هوا مینامند. برجهای هوای اجباری بسته به اینکه فن یا دمنده، هوا را از برج مکیده و یا به آن بدمد به صورت برجهای مکشی و دمشی نیز تقسیم میشوند.

در برجهای اتمسفریک از نوع افشانکی، آب گرم خروجی از کندانسور به وسیله پمپی به قسمت فوقانی برج منتقل و از آنجا به وسیله افشانکهایی به داخل برج پاشیده میشود. با توجه به اینکه میزان تماس آب عمدتاً به میزان پودر شدن آن بستگی دارد برای حصول راندمان بالا وجود پاشش خوب لازم است. نوع پاشش به طرح افشانک بستگی دارد و در طراحی بیشتر آنها افت فشار 50 تا 75 کیلو پاسکال برای پاشش منظور مینمایند. در بعضی از برجهای با جریان طبیعی هوا، برای افزایش سطح خیس شده برج و برای تبدیل آب به قطرات ریزتر و کاهش سرعت سقوط آن به تشک برج، از قطعات چوبی در داخل برج استفاده میکنند. این نوع برجهای اتمسفریک که برجهای splash deck نامیده میشوند اغلب بدون افشانک آب هستند و قطرات آب در اثر برخورد با قطعات چوبی به قطرات ریزتر تبدیل میشوند.

مقدار و سرعت هوای عبوری از یک برج خنککن با جریان طبیعی، به سرعت باد بستگی دارد بنابراین ظرفیت آن به دلیل تغییر جریان طبیعی هوا در برج با تغییر سرعت باد تغییر مینماید. برجهای با جریان طبیعی هوا، همواره در فضای آزاد قرار میگیرند به طوری که هوا بتواند آزادانه در آنها جریان داشته باشد. این برجها معمولاً بر روی بام مستقر میشوند.

با توجه به اینکه جریان هوا در برجهای با جریان اجباری به وسیله فن یا دمنده انجام میشود میتوان انواع کوچک آنها را در داخل فضا قرار داد مشروط بر اینکه هوا به میزان کافی بین داخل و خارج مبادله شود. به لحاظ اینکه در برجهای خنککن اجباری میتوان از مقدار هوای بیشتر و سرعت زیادتر فن استفاده نمود، ظرفیت آنها به ازای ابعاد فیزیکی برابر، از برجهای با جریان طبیعی هوا به مقدار قابل ملاحظهای بیشتر خواهد بود. به علاوه در بیشتر برجهای با جریان هوای اجباری برای بهبود بیشتر راندمان از قطعاتی که سطح خیسشده را افزایش میدهند استفاده میکنند. در این نوع برجها برای جلوگیری از تلفات آب در اثر خروج ریز آب به وسیله جریان هوا، از قطرهگیر استفاده مینمایند.


» نظر