سفارش تبلیغ
صبا ویژن

220- جرم بغی و خروج بر ضدّ امام عادل

بسم الله الرّحمن الرّحیم

سلام بر اهل ایمان

و پناه بر خدای رحمان

از شرّ شیطان و منافقان.

و مکروا و مکر الله والله خیرالماکرین.

*******

مشروح گفتگوی تفصیلی لاریجانی با فارس؛
سایز موسوی و کروبی کوچکتر از آن است که جلوی حرکت نظام بایستند.
 

خبرگزاری فارس: محمد جواد لاریجانی گفت: من سایز موسوی و کروبی را خیلی کوچکتر از آن می‌بینیم که بخواهند جلوی این حرکت بزرگ نظام را بگیرند و این آقایان در مقابل این نظام سازمان دهی شده بسیار کوچکند.

محمد جواد لاریجانی کارشناس مسایل سیاسی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس در تشریح حوادث پس از انتخابات گفت: بنظر من ما باید قبل از هرچیز یک تصویر واقع بینانه از جمهوری اسلامی و وضعیت امروز داشته باشیم و این حوادث اخیر را با توجه به این رویکرد بررسی کنیم چراکه شرط اول عقل گرایی این است که انسان آنچه را که وجود دارد نه کمتر و نه بیشتر به خوبی بشناسد.
* تمام تلاش غرب منکوب کردن انقلاب اسلامی ایران است
وی افزود: انقلابی که در سه دهه پیش اتفاق افتاد تنها برای این نبود که حاکمان گذشته بروند و کسانی دیگر بیایند. این انقلاب یک تجربه کاملا منحصر به فردی را در کشور ما رقم زد و آن ایجاد یک نظام تمام عیار مدنی بر اساس فکر اسلام است. حضرت امام (ره) بعنوان طراح این طرح 10 سال از عمر مبارک خود را برای پیروزی انقلاب صرف کرد که هم ساختار و جوهره حکومت بر اساس فکر اسلامی باشد و هم رابطه مشروعیت و قدرت بر اساس ولایت فقیه صورت گیرد.
لاریجانی با بیان اینکه تجربه اصیل انقلاب اسلامی در کنار اسلام القاعده و دیکتاتوری هایی نظیر مصر برای جهان اسلام قابل قیاس نیست گفت: تجربه ما یک نظام مدنی بر اساس فکر اسلامی در دنیای امروز بود که اکنون 30 سال ادامه پیدا کرده است. این تجربه هم برای ملت ما و جهان اسلام و هم برای دنیا مهم بوده است.
این کارشناس مسایل سیاسی با بی نظیر خواندن توجه جهانی به مبنای جمهوری اسلامی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، غرب این تجربه را خطرناک می‌دیدید. منتها اکنون سه دهه از انقلاب گذشته است و آنها دیدند که نه تنها انقلاب در ایران محکم تر مانده است بلکه به دیگر کشورها نیز منتقل شده است.
لاریجانی افزود: غرب، آمریکا و صهیونیسم با تمام امکاناتشان از جمله زور ، اقتصاد و سیاست تلاش کردند انقلاب اسلامی را منکوب کنند.
وی ادامه داد: بعد از حوادث و جریانات لبنان، وزیر اوقاف مراکش طی مقاله‌ای، علمای اسلام را سرزنش کرد و نوشت که این قدر نگویید ایران می‌خواهد هلال شیعی تشکیل دهد به خودتان بیاید اینها فقه‌شان آنقدر توانمند است که می‌تواند مسائل را حل کند. ادامه مطلب...

» نظر

221- مطالعه فعّال

بسم الله الرّحمن الرّحیم

سلام

***

به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای با انشار ویژه‌نامه‌ای به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، متن کامل سخنان دکتر حداد عادل درباره کتابخانه شخصی و مطالعات رهبر معظم انقلاب اسلامی را منتشر کرد.
«متن این سخنان بدین شرح است: «ابتدا این را بگویم که ما هیچ‌وقت ننشستیم با آقای خامنه‌ای مستقلاً راجع به کتاب‌خانه و حوزه‌ی مطالعات ایشان صحبت کنیم؛ چون این بحث به یک معنا به زندگی شخصی ایشان مربوط می‌شود. وقتی خدمت ایشان می‌رسیم، معمولاً آن‌قدر مسائل مهم و اساسی کشور و مسایل مربوط به فرهنگ و سیاست و رسیدگی‌ به آن‌ها هست که دیگر معنی ندارد وقت ایشان را بگیریم و بنشینیم منحصراً راجع به کتاب‌خانه‌شان صحبت کنیم. بنابراین آنچه می‌گویم استنباط‌هایی است که در خلال سالیان طولانی- یعنی سی سال انس و آشنایی با ایشان- در ذهن من جمع شده است.

قلمرو گسترده
اولین نکته این است که قلمرو علایق‌ مطالعاتی ایشان خیلی رسمی و منطبق بر حوزه‌ی مطالعات متعارف روحانیان نیست. بیشتر روحانیان به اقتضای فضای حوزه و درس و بحثی که دارند، منطقه‌ی خاصی در مطالعه مورد علاقه‌شان است. هر صنف و گروه دیگر هم همین‌طور هستند؛ مهندس‌ها، پزشک‌ها و... بالاخره هر کسی یک قلمرو مشخص و مخصوصی را برای مطالعه‌ی خودش انتخاب می‌کند. البته ممکن هم هست در هر یک از این اقشار، گروهی اهل مطالعه نباشند اما اگر بخواهند مطالعه کنند، قلمرو خاصی برای آن دارند.
آقای خامنه‌ای غیر از فقه و اصول و معارف اسلامی که در سنت تحصیلی ایشان، رسمی و درسی بوده و جزء مطالعات تحقیقی و پژوهشی ایشان به حساب می‌آید، از ابتدای زندگی میدان وسیعی را برای مطالعه پیش چشم داشته‌اند؛ همین قلمروهای مطالعاتی هم پیکره‌ی اصلی کتاب‌خانه‌ی شخصی ایشان را شکل می‌دهند.ادامه مطلب...

» نظر

222- خطّ امام چیست؟ خطّ امامی کیست؟

بسم الله الرّحمن الرّحیم

سلام بر خطّ امام

و سلام بر خطّ امامی های حقیقی.

***

نشست استبداد مدرن در برابر جمهوریت نظام ـ 1
صفار هرندی: خط امامی‌های دهه 60 امروز شعار ضد استکبار سر نمی‌دهند!!!

خبرگزاری فارس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم گفت:

کسانی که زمانی به عنوان گروه چپ و یا خط امامی نزد مردم شناخته می‌شدند،

امروز عملشان منطبق با غرب شده و حاضر نیستند شعار‌های ضد غرب بدهند!

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدحسین صفار هرندی بعد از ظهر امروز در نشستی با عنوان استبداد مدرن در برابر جمهوریت نظام در دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به لغو شدن جلسه سخنرانیش در این دانشگاه گفت: غربت و مظلومیت یک لطفی دارد اما لطیف‌تر از آن این است که انسان در اوج قدرت مظلوم باشد.
وی به تحولات فکری جریان‌های سیاسی در طول چند دهه گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: مردم کم و بیش یا چپ و راست‌های قدیم که متحول شده آنها به ترتیب اصلاح طلب و اصولگرای کنونی هستند آشنایی دارند.
صفار هرندی با تاکید بر اینکه در زمان پیش از انقلاب اسلامی گروه‌های چپ و راست در جامعه فعال بودند، تصریح کرد: در زمان پیش از انقلاب اسلامی چپ‌ها گروه‌های سیاسی مارکسیستی و سوسیالیستی بودند و کسانی که به هر عنوانی این تفکرات را قبول نداشتند گروه راست نامیده می‌شدند یعنی تمام گروه‌های منتقد مارکسیستی راست‌گرا بودند که از جمله آنان می‌توان به گروه مذهبی‌ها اشاره کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم با اشاره به اینکه این گروه‌ها پس از انقلاب متحول و برخی از آنان منحل شدند، خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی گروه‌های مارکسیستی منحل شدند و گروه‌های دیگری که در برابر انقلاب اسلامی ایستادند و در کشاکش جریان‌های انقلاب رنگ باختند که از جمله آنان می‌توان به جریان‌های مارکسیستی و حزب توده اشاره کرد که در رویارویی با مردم مجبور به فرار از کشور شده و عده‌ای از آنان دستگیر شدند که این گروه‌ها پس از آن به تاریخ پیوستند.
وی با تاکید بر اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نوعی از چپ و راست مطرح شدند که چیزی جز گروه‌های مارکسیستی و لیبرالی است، تصریح کرد: ما بار‌ها از امام خمینی(ره) شنیدیم که اسلام چپ و راستی ندارد و این یعنی چیزی به نام چپ گرایی و راست گرایی در جامعه دینی نداریم. ادامه مطلب...

» نظر

223- بابا نظر ...

بسم الله الرّحمن الرّحیم

سلام بر شهیدان راه خدا ...

به مناسبت هفته کتاب صورت می‌گیرد
تجلیل از کتاب «بابا نظر» در خبرگزاری فارس

خبرگزاری فارس: همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی از کتاب «بابا نظر» در خبرگزاری فارس تجلیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، در این مراسم مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده، مدیر عامل انتشارات سوره مهر و حسین بیضایی، مصاحبه‌گر این اثر حضور خواهند داشت.
کتاب «بابا نظر» در برگیرنده خاطرات شفاهی شهید محمدحسن نظرنژاد در مصاحبه با حسین بیضایی است که در کمتر از 3 ماه توسط انتشارات سوره مهر به چاپ دوازدهم رسیده است.
مراسم تجلیل از کتاب «بابا نظر»، ساعت 11 صبح روز دوشنبه 25 آبان 88 در محل خبرگزاری فارس برگزار می‌شود.
منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8808241695


» نظر

224- شاخص های خطّ امام (بخش 1)

بسم الله الرّحمن الرّحیم

سلام

***

سخنرانی حجت‌الاسلام سید حمید روحانی پیرامون مولفه های خط امام : 

آیا آدمی که شهوت قدرت، وجودش را فرا گرفته پیرو خطّ امام است؟!!!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِی یفْقَهُوا قَوْلِی

فرا رسیدن میلاد مسعود امام هشتم علی ابن موسی رضا (ع) پیشگاه مقدس حضرت ولی عصر امام زمان (عج)، مقام معظم رهبری (عطاء الله عمره)، ملت قهرمان پرور ایران و به شما خواهران و برادران معزز تبریک و تهنیت عرض می کنم. امیدوارم خداوند متعال به همه‌ی ما توفیق عنایت کند، که از پیروان راستین ائمه معصومین (ع) باشیم و از مسیر حق انحراف پیدا نکنیم و به کج راهه نرویم.

از برادران بسیج دانشجویی که اظهار لطف کردند و این وسیله و شرایط را فراهم کردند که ما در جمع شما عزیزان با هم به گفتگو بنشینیم، به سهم خودم تشکر می‌کنم. قبل از آغاز سخن هم تقاضایی دارم که یادداشت‌هایی بین خواهران و برادران توزیع بشود که سوالاتشان را مطرح کنند که ما در این جا متکلم وحده نباشیم و از نظرات عزیزان استفاده کنیم.

بحثی که به من واگذار شده در مورد خط امام هست. من به عنوان مقدمه نکته‌ای را لازم می دانم، به آن بپردازم. آن جریان خط موازی است. خط موازی در اصطلاح سیاسی به معنای آن است که وقتی دشمن نمی‌تواند راه یک ملتی را، هدف یک ملتی را، حرکت یک ملتی را، با شکست مواجه سازد، تلاش می‌کند با ماسک مردمی با ماسک هدفمندی با تظاهر به این که در خط همین ملت، همین مردم حرکت می کند و راه آنها را و هدف آنها را دنبال می‌کند، به صحنه بیاد و در اثنای کار راه مردمی را حرکت مردمی را به بیراهه ببرد و زمینه را برای انحراف پدید بیاورد. این شگرد در طول تاریخ سوابق ممتدی دارد. شما ببینید وقتی که حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) قوم بنی اسرائیل را از چنگال فرعون نجات می‌دهد، بت پرستان، زرپرستان، فرعون پرستان، سرکوب می‌شوند. ملت بنی اسرائیل از بت پرستی به خدا پرستی کشیده می‌شود و توحید در جامعه حاکم می‌شود، آن کسانی که خداپرستی و توحید را با منافع خودشان متضاد می‌دیدند میآیند و خط موازی را می آورند. چی کار می‌کنند؟ در آن فرصتی که حضرت موسی حضور ندارد گوساله‌ای را می‌سازند و به مردم می‌گویند آن خدایی که موسی شما را به پرستش آن دعوت می‌کند، این است. این را عبادت کنید و از این طریق مردم را از خداپرستی به گوساله پرستی سوق می‌دهند. این را می‌گویند خط موازی؛ گردنکشان قریش، بت پرستان عرب وقتی که نتوانستند بعثت پیامبر اکرم را در جزیرة العرب با شکست مواجه سازد، آن همه مصائب و بلاهایی که بر سر آن حضرت آوردند، نتیجه نداد و بعثت جلو رفت و فراگیر شد. به خط موازی روی آوردند. آمدند مسجد ساختند. تلاش کردند با مسجد، مسجد خدا را ببندند و راه خدا را بی رهرو سازند. که اون آیه شریفه نازل شد: « َسْجِدًا ضِرَارًا وَکُفْرًا وَتَفْرِیقًا بَینَ الْمُؤْمِنِینَ» مسجدی بر پایه فتنه به وجود آمده است برای ضرر و زیان مستقیم به وجود آمده است برای تفرقه به وجود آمده است، خرابش کنید! وقتی که معاویه و همراهان او و لشکریان او نتوانستند با قدرت نظامی علی (ع) را به شکست بکشانند، به خط موازی روی آوردند. قرآن بر روی نیزه کردند! بله! ما پیرو قرآن هستیم. الحکم لله. بیایید به قرآن عمل کنیم! این را می‌گویند خط موازی.

در تاریخ سیاسی دنیا این گونه ترفندها فروان وجود داشته و دارد. وقتی که جمال عبدالناصر رهبر مصر ملت عرب را علیه صهیونیسم و امپریالیسم به حرکت در آورد، آمریکا و انگلیس و عوامل آنها و رژیم صهیونیستی احساس خطر کردند. با قدرت نظامی با جنگهای طولانی نتوانستند ملت عرب را و دولت مصر را به شکست بکشانند، به خط موازی روی آوردند.حزب صهیونیسم را به نام حزب بعث در کشورهای عربی تشکیل دادند. حزب بعث به ظاهر تندترین و حادترین شعارهای ضدصهیونیستی را سر می‌داد. اما در عمل در جای جای مراکز حساس بزرگترین ضربه را به ملت عرب وارد کرد. که اگر بخواهم وارد آن بحث بشوم، خودش یک بحث طولانی است که بعثی‌ها در کشورهای عربی چه خیانت‌ها کردند. آخریش مساله جنگ با ایران بود. اسرائیل و آمریکا احساس کردند که با پیروزی انقلاب اسلامی ممکن است جنگی درباره فلسطین به وجود آید و در آن صورت نابودی رژیم صهیونیستی حتمی است. اینجا بود که صدام را به عنوان پیشمرگ صهیونیست‌ها به صحنه آوردند و آن جنگ 8 ساله را برا ایران تحمیل کردند تا اسرائیل نجات پیدا کند. اینها خط موازی است. رژیم‌های بعثی با تندترین شعارهای ضد صهیونیستی به میدان می‌آمدند اما می‌بینیم در عمل این روش را دنبال می‌کردند.

با پیروزی انقلاب اسلامی هم می‌بینیم همین شیوه به کار گرفته شد. اول تلاش کردند با جنگ تحمیلی، با ترورهای داخلی، با جنگی‌هایی در کردستان و نقده و گنبد، با تحریم اقتصادی، انقلاب ایران را از پای درآورند.اما دریافتند که این انقلاب ریشه‌دارتر از آن است که با اینگونه توطئه ها و تخریب ها از پا در بیاید. اینجاست که می‌بینیم به خط موازی روی آوردند. امروز با شعار پیروی از خط امام با شعار دفاع از امام، با شعار خط امام، تلاش می‌کنند، راه امام را بی رهرو سازند، خط امام را به شکست بکشند. بهترین شیوه و شگرد در مقابل این توطئه این است که ملت ما بهتر خط امام را بشناسد و به خط امام توجه کند. الحمدلله باید خدا را سپاس گفت ملت ایران آن آگاهی را که دارد، آن رشد سیاسی را که کسب کرده است ترفندها را توطئه‌ها را خوب می‌شناسد. من اطمینان دارم این توطئه هم مانند توطئه های دیگر با شکست مواجه می‌شود. اما در عین حال وظیفه ماست که در این زمینه هشدار دهیم. زنگ خطر را به صدا در آوریم. و به همه عزیزان آگاهی ببخشیم. ما در این مرحله باید نخست خط امام را به درستی بشناسیم. ببینیم خط امام چیست تا مشخص شود کسانی که مدعی خط امام هستند تا چه حدی در این قضیه راستگو اند و درست می‌گویند. در این زمینه به صورت اجمال با وقت محدودی که دارم، بعضی از ویژگی‌های حضرت امام و خط امام را اینجا بازگو می‌کنم. امیدوارم اینها سرفصلی بشود برای آگاهی بیشتر از مطالعه اهل نظر پژوهشگران دانشجویان در زمینه خط امام.

ما وقتی در زمینه زندگی حضرت امام مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که نخستین ویژگی حضرت امام از خود رستگی است. بزرگترین رمز حضرت امام این بود که از خود رسته بود. خود را نمی‌دید. ببینید از خود رسته و خود را ندیدن در این مرحله است که خیلی دست و پا نمی‌زنیم که به قدرت، شهرت و مقام برسیم. اما وقتی که شهرتی باشد، قدرتی باشد، بدش نمی‌آید. بالاخره انسان است. انسان نمی‌تواند از این مساله بگذرد. قدرت دوست داشتنی است. شهرت دوست داشتنی است. انسان خیلی وارسته این است که دنبال قدرت نرود اما اگر قدرت به او رو آورد استقبال می‌کند. اما من می‌خواهم این ادعا را داشته باشم. که امام به طور کلی از قدرت متنفر بود. همانی که حضرت علی (ع) می‌فرماید. که این لنگه کفش پاره ارزشش از این قدرت و مقام برای من بیشتر است. امام به این مقام رسیده بود. من یک روایتی دیدم که اگر در زندگی خودم با امام مواجه نشده بودم، می‌گفتم مصداقش فقط ائمه معصومین و پیامبران الهی می‌توانند باشند. انسان عادی نمی‌تواند به این مقام برسد. مضمون روایت این است که اگر می‌خواهید بدانید، کارتان، حرکتتان، عملتان برای خدا هست یا نه ببینید وقتی از کارتان تعریف می‌شود خوشحال می‌شوید یا نمی شوید. وقتی در یک جمعی، محفلی از شما تعریف می‌شود، خوشحال می‌شوید یا ناراحت می‌شوید. اگر خوشحال می‌شوید بدانید در زوایای قلبتان چیزی غیر خدا هم هست. خیلی مشکل است. منی که اینجا نشسته‌ام وقتی از کتابم تعریف بشود خوشحال می‌شوم.مگر می‌شود کسی بدش بیاید. اما امام به این مقام رسیده بود. و وقتی می خواست از ایشان ستایش بشود بدش می‌آمد. ناراحت می‌شد. بارها برای من اتفاق افتاد که در مدتی که در نجف در محضر حضرت امام بودم، سفری به اروپا داشتیم. دعوت می‌کردند دانشجویان انجمن اسلامی. در اثنایی که در این سفر بودیم، امام سخنرانی کرده بودند، اعلامیه داده‌بودند، بازتاب وسیعی داشت، با استقبال دانشجویان مواجه شده بود. من وقتی از این سفر برمی‌گشتم می‌خواستم برای امام تعریف کنم که این اعلامیه شما، سخنرانی شما، چه عکس العملی داشت. امام ناراحت می‌شد. حرفی در حرف دیگر می‌زد نمی‌گذاشت حرفم را تا آخر بزنم. در ایران یادتان هست که وقتی مرحوم فخرالدین حجازی –رحمة الله علیه- در حسینیه جماران در حضور امام وقتی آیه شریفه الله نورالسماوات و الارض راقرائت کرد و به امام تقدیم کرد. امام آنجا اعتراض کرد. من به خدا پناه می‌برم. من از اینگونه صحبت‌ها ناراحت می‌شود. من از آقای حجازی گله مندم. در جریان دیگری که مردم در حضور امام وقتی امام وارد حسینه جماران شد، این شعار را سر دادند که توطئه چپ و راست، کوبنده‌اش روح‌الله است. امام اعتراض کرد. روح الله کی است؟ شما کوبنده توطئه هستید. در جای جای سخنانش سعی می‌کند بگوید این انقلاب را من نبود به سرانجام رساندم، این خدا بود، این مردم بودند. حتی سریعا تعبیر می‌کردند. الکی تعبیر من است. الکی از این و آن تعریف نکنید. انقلاب ربطی به شخص نداشت. در سال 1340 آیت الله العظمی بروجردی از دنیا رحلت کردند. از روز فوت ایشان تا چهلم ایشان مجلس بزرگداشتی برای آن مرجع بزرگ در مساجد قم برگزار می‌شد. همه ی مراجع شرکت می‌کردند. امام شرکت نمی‌کرد. عدم شرکت امام باعث حرف و حدیث شده بود. چند نفر از اساتید بلند شدند رفتند پیش حضرت امام. عرض کردند که عدم حضور شما در مراسم ختم آیت الله بروجردی باعث حرف و حدیث شده است. خوب است شما شرکت کنید. امام فرموده بودند من خودم میل داشتم در این گونه مراسم شرکت کنم اما یک بار که وارد شدم برخوردی با من شد که برای من ناخوشایند بود. لذا تصمیم رفتم دیگر نیایم. برخورد ناخوشایند چه بود؟ این بود که وقتی امام وارد می‌شود آن قاری قرآن یا کس دیگری می‌گوید برای سلامتی آیت الله خمینی صلوات ختم کنید. این برای امام می‌شود برخورد ناخوشایند. این انسانی که به این مقام رسیده است می‌تواند به ملتش به دینش به کشورش خدمت کند. اما کسانی که دچار منیتند، برای یک دستمالی قیصریه را به آتش می‌کشند، به خاطر این که باورشون اومده که رای نیاوردند، می‌خواهند کل کشور به آتش کشیده شود.به ویرانه ای تبدیل شود. انتخابات باطل شود. شاید در دوره‌ی دیگر با دوز و کلکی به قدرت برسند. اینها طرفدار خط امامند؟ خط امام این است؟ آدمی که یکپارچه شهوت قدرت او را گرفته نمی‌فهمد چه کار دارد می‌کند چه می گوید، در خط امام است؟ آقایی که نامه‌ی سرگشاده به مقام معظم رهبری می‌نویسد شروع می‌کند از گذشته می‌گوید، بله زمانی من و شما و آقای بهشتی را چنان می‌گفتند چنین می گفتند، به عنوان رکن اساسی انقلاب... یعنی چی؟ یعنی ارث و میراث می خوام؛ یعنی سهم من در این انقلاب چیه؟ این خط امامه؟ با منیت، با هواپرستی، با خودخواهی نمی توان پیرو خط امام بود. خط امام در مرحله ی اولش خود سازی است. ادامه مطلب...

» نظر
<   <<   31   32   33   34   35   >>   >